Edvard Munch, «Mot skogen II», 1915. Fargeresnitt trykt fra to plater, den ene delt i seks biter med huljern og løvsag. Trykt i blått, mørkegrønt, rosa, lysegrønt og sort.
«De gik ind i en åpning i skoven – på begge sider sto høie graner og birker – saftie og mørke mod den skumrende aftenluft – det blinket i det våre græs. De gik op og ned tause med hoderne bøiet – det var høitideli omkring dem som i en kirke». Edvard Munch.
Det finnes et stort antall skisser av et par som vandrer i og mot en stor skog. Tresnittmotivet Mot skogen ble et viktig kjærlighetsmotiv for Munch. Han bearbeidet trykkplaten over mange år og lagde mange svært varierte fargekombinasjoner.
Tresnittet er velegnet for å skape ulike stemninger gjennom fargevarianter av av samme motiv. Samtidig var de mindre kostnadskrevende å utføre enn litografiene. I årene 1897-99 utviklet han løsningen med å skjære trykkplaten i deler for å forenkle og effektivisere farging og trykking. Mot skogen er et slikt interessant trykk. The Gundersen Collection sine trykk av Mot skogen er laget med opptil 20 års mellomrom og gir en god sjanse til å se utviklingen.