«Havet har tiltrukket ham, som det ligger badet i maanelys, medens talløse bølger let kruser overflaten»

Fra nekrolog i Aftenpostens aftenutgave 12. mars 1903

Stemningsskildreren

Frithjof Smith-Hald (1846-1903) skildret strender og hav. Med små drypp av fiskere og sjøfolk. Kanskje en garnbøterske alene i skumringen. Bildene ble svært populære.

Garnbøtersken 1880-årene Olje på lerret 118 x 179 cm Frithjof Smith-Hald skildret fiskerens liv med forkjærlighet. Flere av hans mest kjente bilder har motiv fra kystbefolkningens daglige liv. Som «Garnbøtersken», eid av The Gundersen Collection.
Garnbøtersken 1880-årene Olje på lerret 118 x 179 cm Frithjof Smith-Hald skildret fiskerens liv med forkjærlighet. Flere av hans mest kjente bilder har motiv fra kystbefolkningens daglige liv. Som «Garnbøtersken», eid av The Gundersen Collection.

Parissalongen

Tidlig på 1880-tallet var Smith-Hald nærmest alene om å representere norsk landskapskunst i Parissalongen, Salon de Paris, der han årlig deltok. Parissalongen var en årlig utstilling i Paris som viste det nyeste innen samtidskunsten. Den hadde eksistert siden 1699 og var den viktigste faste kunstbegivenheten i verden.

Lukten av hav

Alene henger også bildet «Garnbøtersken» på Vestlia Resort. Gjennom en korridor av gamle møbler kommer man fram til det store bildet. Dvel et øyeblikk ved det. Kjenn på stemningen. Det er nærmest så man kan kjenne lukten av hav. Lukten av tang og strand. Kjenne garnet mellom fingrene.

Garnbøtersken 1880-årene Olje på lerret 118 x 179 cm Frithjof Smith-Hald skildret fiskerens liv med forkjærlighet. Flere av hans mest kjente bilder har motiv fra kystbefolkningens daglige liv. Som «Garnbøtersken», eid av The Gundersen Collection.

Eckersberg og Gude

Smith-Hald ble født i Kristiansand 13. september 1846. Målet var å bli forretningsmann, men tegnetalentet første ham til utdannelse på Den Kongelige Tegneskolen og J. F. Eckersbergs malerskole i Christiania (1865-70). Videre til kunstakademiet Karlsruhe under Hans Gude og Wilhelm Riefstahl, samt kunstakademiet i Düsseldorf.

Folkelige motiver

I 1878 flyttet Smith-Hald til Paris etter et besøk i byen et par år tidligere. Den nye franske kunsten inspirerte. Med sin smidige tilpasningsevne tilegnet han seg den franske salon-realismen med dens gråstemte valørmaleri og folkelige motiver. Det som var hans særegenhet, var at motivene var hentet fra Norge. Stemningsfulle strand- og sjømotiv med fiskere og sjøfolk. Måneskinn og solnedganger, både sommer og vinter. Han hentet også inspirasjon ved den engelske kanalkyst og de franske landskap.

Garnbøtersken 1880-årene Olje på lerret 118 x 179 cm Frithjof Smith-Hald skildret fiskerens liv med forkjærlighet. Flere av hans mest kjente bilder har motiv fra kystbefolkningens daglige liv. Som «Garnbøtersken», eid av The Gundersen Collection.

Franske museer

Smith-Hald høstet ros fra de franske kunstanmelderne og ble innkjøpt til en rekke av landets museer, også tyske, engelske og nederlandske, samt til privatsamlinger i USA, Paris og London.

I Norge er det forholdsvis få arbeider av Smith-Hald, da en god del ble ødelagt da huset til hans sønn i Bergen brant ned. Frithjof Smith-Hald og familien flyttet til Bergen rundt 1890.

Frithjof Smith-Hald reiste til USA høsten 1902 med en utstilling. Han døde 11. mars 1903 i Chicago.

The Gundersen Collection

Garnbøtersken

Frithjof Smith-Hald skildret fiskerens liv med forkjærlighet. Flere av hans mest kjente bilder  har motiv fra kystbefolkningens daglige liv. Som «Garnbøtersken», eid av The Gundersen Collection. 1880-årene, olje på lerret, 118 x 179 cm.