Historiefortelleren Vebjørn Sand
Vebjørn Sand, Før angrepet

Guernica – et vendepunkt

Markedet i den baskiske byen Guernica yrer av liv. Borgerkrigen herjer i landet, og styrkene til Franco står bare noen få mil unna.

Et tysk bombefly dukker opp på himmelen og slipper seks bomber. Så kommer et bombefly til. Snart er det mange.

Fra taket av karmelittklosteret oppdager nonnene formasjonen av flyene som kommer. De ringer febrilsk med klokkene for å varsle byens innbyggere.

26. april 1937 blir den spanske byen jevnet med jorden i løpet av noen få timer.

Flere titalls tyske bombefly og jagerfly utsletter Guernica og dreper tusenvis av innbyggere og tilreisende. Mot slutten av angrepet kommer flyene lavt og skyter etter flyktende mennesker.

Bare en prosent av bygningene står igjen etter angrepet.

Bombingen er en maktdemonstrasjon fra det tyske Luftwaffe. De vil prøve ut nye strategier, samt teste de nye Messerschmitt-jagerflyene sine.

En av de groteske sidene ved bombingen, er at det sies å være Göring sin fødselsdagspresang til Hitler. Göring ville vise at flyvåpenet var helt avgjørende for seier i krig. Bilde av den utbombede byen skal overrekkes førerens fødselsdagsparade i Berlin samme år.

Bombingen av den hellige byen Guernica skapte en ny type frykt i verden.

70 bilder

I tre år arbeidet den norske kunstneren Vebjørn Sand med å male tyskernes teppebombing av Guernica. Sand har under forberedelsene til arbeidet foretatt flere reiser til byen. Han har også møtt tidsvitnet Luis Iriondo, som var 14 år da angrepet fant sted.

Hele 70 malerier ble vist fram på Sand-utstillingen i galleri Fineart i Oslo i 2017. Den største utstillingen så langt i karrieren hans.

Kunstneren har selv uttalt at et av virkemidlene han har brukt for å lokke betrakteren inn i bildene, kan sammenlignes med tysk propaganda. Impresjonistiske virkemiddel som gir et inntrykk av idyll og velbehag. Man tror man skuer inn i en verden som er god.

Virkeligheten er noe helt annet.

Vebjørn Sand

Vi må våkne opp

Kunstneren Vebjørn Sand blir historiefortelleren som gjennom disse maleriene viser mange aspekter fra bombingen av Guernica.

Fra nonnene på taket av karmelittklosteret som først varsler om flyene som kommer. Via bilder preget av angst og sorg etter bombingen. Til søte hundevalper, festligheter og glade farger under feiring i Tyskland.

Et av målene med bildene fra 2. verdenskrig er at vi mennesker må våkne opp fra likegyldigheten, for aldri å glemme viktige hendelser fra vår nære historie.

Vebjørn Sand

Kunstneren Vebjørn Sand (f. 1966) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo, Kunstakademiet i Praha og The Art Students League i New York.
Han maler klassisk figurativt og har vært elev av malerne Walter Aas, Rolf Schønfeldt, Ronald Sherr, Peter Cox og Michael Burban.

Sands store interesse for historie, filosofi, religion og kunsthistorie er ofte referert til i maleriene hans.

Han har hentet inspirasjon fra mellom andre Anders Zorn, Eilif Pettersen, Rubens og Tizian.

Paletten bærer også preg av det ekspressive og impresjonistiske.
Gjennom flere prosjekt har han løftet kunsten ut av atelieret og galleriet.

Samlingen i The Gundersen Collection inneholder fem malerier av Vebjørn Sand. Fire av de er fra Guernica- prosjektet i 2017. Samlingen inneholder også et selvportrett av kunstneren.

Werner Mölders

Vebjørn Sand, 2017
Blandingsteknikk på plate, 60,5 x 76,5 cm

Werner Mölders var en av de ledende tyske jagerflypilotene under den spanske borgerkrigen. Han ble den første piloten i historien som skjøt ned hundre fiendtlige fly.

Det tredje rikes største flyver-helt, både under den spanske borgerkrigen og den andre verdenskrigen, var sønn av en lærer og en fast troende katolikk. Werner Mölders var ikke med på bombingen av Guernica. Her er han malt i en scene med hundevalper.

Vebjørn Sand, Werner Mölders
Vebjørn Sand, På taket av Karmelittklosteret

På taket av Karmelittklosteret

Vebjørn Sand, 2017
Blandinsteknikk på plate,  61,5 x 71,5 cm

Nonnene slår alarm med kirkeklokkene da armadaen av bombefly og jagerfly kommer inn over byen om ettermiddagen 26. april 1937. Flyene kommer i flere omganger, før de til slutt slipper flere titalls tonn med brann- og høyeksplosive bomber.

I maleriet speider nonnene etter krigsflyene. Det hersker en form for kaos. Den sittende nonnen er barbeint og skoene ligger slengt framfor henne. En av nonnene kledd i svart ringer med klokkene. Munken har bøyd hode og er i ferd med å korse seg.

Hugo Sperrle

Vebjørn Sand, 2017
Blandingsteknikk på lerret, 213 x 183 cm

Hugo Sperrle og Karl Fiehler malt sittende på tribunen under et hesteveddeløp i München i 1939. Sperrle var øverste sjef for Legion Condor og direkte ansvarlig for styrkene som bombet Guernica. Terrorbombingen av det religiøse og politiske hovedsete i det nordlige Spania ble førstesidestoff over hele verden. Stormaktene var rystet over at Luftwaffe kunne jevne en hel by med jorden, men ingen blandet seg direkte inn i den spanske borgerkrigen, jevnfør med den vestlige ikke-intervensjonspolitikken.

Heller ikke Hugo Sperrle ble dømt i Nürnberg og aldri tiltalt for angrepet på Guernica. De andre direkte ansvarlige for massakren var Løyntnant Hans W. Asmus, oberst Hans Henning Freiherr von Beust, oberst Karl von Knauer og løyntnant Rudolf von Moreau. Disse ble heller aldri stilt for retten for sine krigsforbrytelser.

Vebjørn Sand
Vebjørn Sand, Før angrepet

Før angrepet

Vebjørn Sand, 2017
Blandingsteknikk på plate, 62 x 68 cm

I det nordlige Spania lå den tyske bombefly-basen Burgos. Her ser vi Hans Henning von Beust forberede angrepet på Guernica.

Første bombeskvadronen tok av klokken 1715. med syv Junker Ju 52, ledet av Karl von Knauer. Umiddelbart etter lettet den andre og tredje skvadronen med syv bombefly hver, ledet av Hans Henning von Beust og Ehrhart Krafft von Dellmensingen. Siste bombeflygruppen tok av klokken 17.38.

Etter andre verdenskrig jobbet baskerne aktivt for å få bombingen av Guernica inn som en del av Nürnberg-prosessen. Dette lyktes de ikke med, fordi rettsoppgjøret eksplisitt skulle handle om de okkuperte områdene i Europa.

Vebjørn Sand, Selvportrett

Selvportrett

Vebjørn Sand, 2009
Olje på plate,  84 x 63 cm

Vebjørn August Sand (født 11. mars 1966 i Bærum) er en norsk kunstmaler og samtidskunstner.

Sand er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo, Kunstakademiet i Praha og Art Students League of New York. Han har vært elev av malerne Walther Aas, Rolf Schønfeldt, Ronald Sherr, Peter Cox og Michael Burban. Han har hatt en rekke utstillinger og er først og fremst kjent som kunstmaler.

Bildene til Vebjørn Sand er preget av et romantisk forhold til klassisk tegnekunst og maleri.

I Norge er Sand også kjent for sine utendørsprosjekter, herunder Antarktisekspedisjonene 1993–1994 som resulterte i utstillingen Trollslottet, en gangbro i Ås basert på tegninger av Leonardo da Vinci (ferdigstilt 2001) og installasjonen Keplerstjernen ved Oslo lufthavn, Gardermoen (1999).

Spre gleden, del gjerne!