The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra før 1907 og opp til i dag. Plakatkunstens perler Plakatkunstens perler

«Eplenikkers, brede treski og snødekte fjell. Alt omfavnet av en strålende vintersol. Slik ble vinterlandet og skisportens vugge markedsført i utlandet»

The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra 1907 og opp til i dag.

20- og 50-tallet: Til venstre i bildet henger tre sjeldne og vakre plakater for å promotere vintersport i Norge på 20-tallet. Til høyre i bildet to plakater fra 50-tallet.

30-tallet: Plakaten fra 30-tallet er usignert, men i typisk Gert Jynge-stil. En veldig sjelden tysk versjon.

Fra venstre ser vi plakaten som Bert Huszár (1878–1935) vant konkurransen til Oslo kommune i 1935. Trykket av Emil Moestue A/S, Oslo. I midten ser vi OL-plakaten fra 1952. Kunstneren Helge Kittelsen (1910-1996) designet en av tre plakater for vinterlekene. Trykket av Pedersen Lito Til høyre Knut Yran (1920-1998) sin plakat for Vinter-OL,Oslo 1952, ment for det franske markedet. Utgitt av Olympiakommiteen, SAS og NSB. Den er trykket av Pedersens Lito. Yran var 1950-årenes store norske reklametegner.

Oslo og OL: Oslo på plakaten i 1935 og i 1952.

I tusenvis

Som kunst har ikke plakaten vært stueren nok. Trykt i kanskje tusenvis av eksemplarer. Ikke like unikt som et maleri.

Likefullt er plakattegneren, yrkestegneren, eller kanskje helst plakatkunstneren, også talentfull. Ta en nærmere kikk på disse plakatene som henger på Vestlia Resort på Geilo

Fra så tidlig som 1907 har Norge vært promotert som skinasjon og vintersportsted gjennom plakatkunst. Plakater ble trykt opp for bruk i det store utland.

I dag jakter samlere plakater i inn- og utland. The Gundersen Collection har nå en av de største private samlingene i Norge med plakater med norske vintersportmotiv, såkalte Vintage Ski Poster.

Norge ble markedsført stort i utlandet som vinterdestinasjon fra 20-tallet. Og spesielt etter krigsårene.

Samlingen med kunstplakater inneholder en svært tidlig reklameplakat. I 1907 lagde Andreas Bloch (1860-1917) en nydelig litografisk plakat. Han var for øvrig en av de første som lagde norske skiplakater.

Plakaten er trykket i svart, rødt, hvitt og blått. Vi ser, fra innsiden av et stabbur, en kvinne som renner på ski. Hun har stav i hånden og langt skjørt. En spennende plakat, vel verdt å studere nøye.

Noen lever en halvtime
– andre blir funnet på et loft 100 år senere.

Plakaten har gått fra å være en ren informasjonsbærer, til å bli en kulturarv.

Et historisk dokument som speiler dagsorden fra tiden plakaten ble laget. Den skulle vekke oppmerksomhet. Gi informasjon og etterhvert også reklamere.

Der den ble hengt opp, ble den snart revet ned eller klistret over. Erstattet av neste plakat. Det er stort sett i det private rom plakaten har overlevd. Liggende på et loft, i en skuff eller kanskje hengende på en vegg hjemme hos noen.

Ski-vuggen

Norge var skisportens vugge, noe som selvsagt preget reklameplakatene som ble trykket på mellom annet engelsk, fransk og tysk.

Reklamekunstnere som Andreas Bloch, Knut Yran, Gert Jynge, Bjarne Engebret, Trygve M. Davidsen, Henrik Lund, Bert Huszár, Inger Skjensvold Sørensen, Dagfin Th. Hanssen, Erling Nielsen, Reidar Jordan, Helge Kittelsen og Trond Andersson er representert i samlingen.

Legg merke til Knut Yrans «The Cradle of Skiing» fra 50-tallet, med vuggen og skiene.

Sørensens røde selbuvante med snølball og skikjørere er fra 1946, men kom også ut i 1956, da var en skiheis tegnet inn.

Trygve M. Davidsens turistplakat ble gitt ut både på 20- og 30-tallet. I USA ble den litt for sterk kost, med sin «nakenhet».

Her henger to OL-plakater for Oslo i 1952. Velkomstplakaten av Helge Kittilsen er en litografisk plakat som er svært sjelden. Dette er håndverk av ypperste klasse. Den kom ut på åtte forskjellige språk.

Turistplakatene

Turistplakatene fra Norge ble sendt ut i verden. Noen ble hengt opp av turistbyråer som ville promotere skidestiansjonen Norge. Andre plakater endte kanskje på et bakrom eller et loft. Plakater som aldri har vært i bruk, men funnet mange tiår etterpå. Noen plakater dukker opp som fyllmasse og isolasjon i vegger.

Plakaten var den tids massekommunikasjon. Norges statsbaner og Landslaget for reiseliv i Norge var motoren for norsk reiseliv og har produsert plakater helt inn på 70-tallet.

Plakatene er norsk reiselivshistorie. De er godt laget av gode kunstnere. Trykkemetoden holder god kvalitet. Her er brukt mye ressurser.
Derfor er reiselivsplakatene også ettertrakta samleobjekt.

Kunstplakatene på Vestlia Resort

The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra 1907 og opp til i dag.
Unike: Schenk står bak plakaten til venstre, «Winter in Norway», i 1938. Plakaten «Norge» er skapt av reklametegneren Erling Nielsen (1897-1954) på 50-tallet. I midten plakaten til Gert Jynge og Bjarne Engebret fra 1936, signert JE. De samme står bak neste plakat fra 1936. Lengst til høyre er Knut Yrans perle fra 1953.
The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra 1907 og opp til i dag.
1935: Etter Knut Yrans perle fra 1953 (t.v.), trykt med hele 13 forskjellige litografiske steiner, henger «La Norvege le pays de ski». En nydelig plakat fra 30-tallet laget av en kunstner vi kjenner svært lite til, Dagfin Th. Hanssen. Trolig er dette en av få plakater signert denne kunstneren. Motivet er deler av en skigåer som beveger seg oppover en bakke. med klassisk utstyr for 30-tallet.
The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra 1907 og opp til i dag.
Ukjent: Kunstneren Schenk står bak plakaten til venstre, «Winter in Norway, fra 1938 . Schenk er et mysterium for samlere av kunstplakater. Motivet er to skigåere. Den ene venter, mens den andre knytter skolisser. Plakaten til høyre, «Norge» er laget av illustratøren og reklametegneren Erling Nielsen (1897-1954) på 50-tallet.
Knut Yran1920-1998 The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra 1907 og opp til i dag.
1955: Knut Yran (1920-1998) er kunstneren bak den flotte kunstplakaten i midten. «Norway» er fra 1955 og representerer skiglede, norske fjell og srålende sol. Yran var toneangivende utøver innen norsk reklame og bokkunst på 50-tallet. Han jobbet mellom annet også 15 år som sjefsdesigner for elektronikkgiganten Phillips.
Oslo 1952. Plakat laget av Knut Yran (1920-1998). The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra før 1907 og opp til i dag.
I skibaren: Knut Yran (1920-1998) har laget plakaten til venstre fra 1961. «Winter in Oslo Norway» er laget av Reidar Jordan (1908-1992) på 40-tallet. Den tredje plakaten er laget av Trygve M. Davidsen (1895-1978) på 1930-tallet. Den ble bannlyst i USA for sin «nakenhet». Helt til høyre ser vi Knut Yrans plakat fra OL i Oslo 1952.
Fra venstre ser vi plakaten "Norway The Land Of Sport And Sportswear", laget av Tegnernes Byrå i 1959. Så en fotoplakat av Jan Fr. Sohlberg i 1958 Sohlberg har også laget "Norway Snow Sun Fun" fra 1970 The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra før 1907 og opp til i dag.
50-tallet: Fra venstre «Norway The Land Of Sport And Sportswear», laget av Tegnernes Byrå i 1959. Trykket av F. Beyer, Bergen. Norge. I midten plakat fra 1958 med foto av Jan Fr. Sohlberg. Trykket av Grøndahl & Søn. Til høyre nok et foto av Solberg «Snow Sun Fun» fra 1970. Trykket av Offset by Dreyer Aksjeselskap.
Geiloplakat: Trond Andersson er kunstneren bak plakaten fra 1986. Plakaten ble representert på Plakatbiennalen i Warszawa i1986 og henger på plakatmuseet i Polen.
Geiloplakat: Trond Andersson (1947) er kunstneren bak plakaten fra 1986. Plakaten ble representert på Plakatbiennalen i Warszawa i 1986. Er nå innlemmet i Det Polske plakatmuseum i Warsawa, samt i University of Connecticut, departement of Art, USA. Andersson bor i Ål i Hallingdal.
The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med kunstplakater med norske vintersportmotiv. Fra før 1907 og opp til i dag.
1907: Det er Andreas Bloch (1860-1917) som er kunstneren bak denne plakaten. Norsk Vinterturistforening publiserte plakaten som mellom annet har teksten «Landet for sportsmannen, turisten, den som søker helse, samt også den som er invalid». Plakaten ble trykket av Peterson & Waitz, Lith, Anst, Christania.
"Norwegen" fra 1959. Det kan være fra Finse, men dette er ikke bekreftet. The Gundersen Collection har i dag har en av de største private samlingene med plakater med norske vintersportmotiv. Fra før 1907 og opp til i dag.
1959: «Norwegen ski» fra 1959. Kvinne på ski i typisk 50-talls stil. Stilige skiklær og nydelig skivær. Landskapet rundt kan minne om Finse, men det er ikke bekreftet. Plakaten er trykket av Gröndahl & Sön.
20-tallet: "Norwegen für Wintersports und Erholung". Kunstplakat laget av maleren og grafikeren Henrik Lund (1879-1935). Lund var en sentral skikkelse i norsk kunstliv. Kjent som portrettmaler i en nyimpresjonistisk stil. Han hørte til kretsen rundt Ludvik Karsten, Arne Kavli og Bernhard Folkestad. Lund malte mellom andre flere portretter av Knut Hamsun. Kunstneren gikk en kort tid på Harriet Backers malerskole. Fra 1904 til 1909 bodde han i København og fikk viktige impulser med seg Han reiste også til Paris og ble fascinert av Manets malerier, særlig portrettene. Festene som fulgte Lund, er legendariske. Det sies at han var omgjengelig, generøs og hadde et svært godt humør. Hans valgspråk var da også: «Ingen dag uten en hyggelig aften».
20-tallet: «Norwegen für Wintersports und Erholung». Plakat laget av maleren og grafikeren Henrik Lund (1879-1935). Lund var en sentral skikkelse i norsk kunstliv. Kjent som portrettmaler i en nyimpresjonistisk stil.
60-tallet: Til venstre plakaten "Norway Snow - Sun - Fun" fra 1967. Photo: Knudsen. Printet av Trygve B. Pedersen & Sønn. Bjørn Phale har fotografert bildet på plakaten til høyre, soim kom ut i 1963. Trykket av Offest by Lithografisk Officin, Oslo.
60-tallet: Plakaten «Norway Snow – Sun – Fun» (t.v.) fra 1967. Photo: Knudsen, print av Trygve B. Pedersen & Sønn. Bjørn Phale er fotografen bak plakaten til høyre, som kom ut i 1963. Trykket av Offest by Lithografisk Officin, Oslo.
50-tallet: Båten mellom Norge og Danmark fraktet skiturister til feire mellom annet ved fjordene. D.F.D.S. Det forenede Dampskibsselskab mellom København og Oslo og Fredrikshavn og Oslo.
50-tallet: D.F.D.S. Det forenede Dampskibsselskab fraktet skiturister fra Danmark til skiferie i Norge.
1930: Harald Damsleth (1906-1971) lagde Juleøl-plakaten rundt 1930. Et Fargelitografi, trykket av Grøndahltrykk. Monogramsignert nede til høyre: D.
1930: Harald Damsleth (1906-1971) lagde Juleøl-plakaten rundt 1930. Et fargelitografi, trykket av Grøndahltrykk. Monogramsignert nede til høyre: D.
1965: Fransk versjon av filmplakaten til "Helter i Telemark". Filmstjernene Kirk Douglas og Ulla Jacobsson. Trygve B. Pedersen & Sønn A/S, O
1965: Fransk versjon av filmplakaten til «Helter i Telemark». Med filmstjernene Kirk Douglas og Ulla Jacobsson. Trygve B. Pedersen & Sønn A/S, O
1935: Engelsk turistplakat for Norge med fotografi tatt av Hermann Christian Neupert på oppdrag fra NSB.
1935: Engelsk turistplakat for Norge med fotografi tatt av Hermann Christian Neupert, på oppdrag fra NSB.
1969: Legenden og nordmannen Stein Eriksen foreviget i kjent stil nedover løypene. Eriksen kjørte for Idrettsforeningen Ready i Norge, og ble senere kalt «Mr. Ski» i USA.
1969: Legenden og nordmannen Stein Eriksen foreviget i kjent stil nedover løypene.
Spre gleden, del gjerne!