Edvard Munch, Vampyr II. 1895/1902. Litografi og fargetresnitt, trykt i sort, rødt, grønt, blått og gult/oker, samt en sjablong for mann og kvinne på lys brun kartong.
«Vampyr er egentlig det der gjør bildet litterært, det er i virkeligheten blot en kvinde der kysser en mann på nakken», skriver Munch om bildet Vampyr.
Maleriet Kjærlighet og smerte ble malt i Berlin i 1893. Det ble senere omdøpt til Vampyr .
Den finske forfatteren Adolf Paul var en venn i Berlin-kretsen. Han var til stede da Munch malte modellen med det lange flammende røde håret «som fløt nedover henne som blod». «Knel ned foran henne og legg ditt hode i hennes skjød», ropte Munch til Paul. Modellen bøyde seg over ham og presset leppene mot hans nakke. Håret fløt nedover mens Munch malte. På kort tid hadde Munch malt sin Vampyr.
I 1895 lagde Munch det første grafiske trykket av bildet. I Vampyr I vises paret framfor et vindu med gløtt i gardinet. Vampyr II tegnet han med litografisk kritt og tusj på baksiden av stenen til madonna-litografiet. Nå er paret omgitt av en tung skygge mot en nøytral bakgrunn.
The Gundersen Collection sine versjoner av Vampyr II viser hvordan kunstneren forandret stemningen i bildet med ulike fargenyanser og papirkvalitet. «Saken er man til forskjellige tider ser med forskjellige øyne», skrev Munch. Han la til at måten man ser på er avhengig av sinnsstemning man er i. Dert er det som gir kunsten interesse.
I 1902 utviklet han Vampyr I til et flerfarget grafisk blad. Et kombinasjonstrykk med bruk av både litografisk sten og treplater.