Edvard Munch, «To mennesker/De ensomme», 1899. Fargetresnitt trykket i blått og sort.
«Så gik vi ut av Skoven til Stranden – der lå den lyse Sommernatt i sin Pragt – den gyldne Horisont – strålende Guld indover – og der stod jeg og så på hende – «. Edvard Munch.
Da Munch startet å jobbe med radering, var To mennesker et av de første motivene. Basert på et maleri fra 1892.
Noen år etter at han startet med tresnitt, skar han komposisjonen med To mennesker . I tresnittet fra 1899 speilvendes motivet i forhold til det opprinnelige maleriet. Munch sager trykkplaten opp i tre deler. Himmelen med havet blir en del, strandbredden med mannen en del, og kvinnen blir en egen selvstendig del. Mannen er bundet til jorden. Kvinnen ikke bundet til noe. Ei er hun del av samme element som ham.
Dette tresnittet er et av de Munch fargemessig eksperimenterer mest med i løpet av livet.