Kyss IV

Edvard Munch, «Kyss IV», 1902. Tresnitt trykt i sort og grått.

I 1902 fikk Munch endelig sitt gjennombrudd som grafiker. Mange av de sentrale motivene fra 1890-årene ble bearbeidet og videreutviklet. Mellom annet tresnittet og raderingen Kyss. Mannen og kvinnen i omfavnelse og kyss i et privat rom.

Kyss ble et sentralt tema og et av Livsfrisens seks første bilder.

Munch lager flere versjoner av motivet. I tresnittversjonen II blir interiøret erstattet av rytmiske linjer som omkranser paret i et udefinerbart rom. I løpet av 1898 skjærer han versjon III. Trykkplatene blir nå delt opp. Når Munch tar opp igjen motivet i 1902, tar han utgangspunkt i versjon III.

I versjon VI, som er i The Gundersen Collection,  har Munch brukt en hel treplate med gråbrun farge på et brunt og grovt papir. Den skulpturelle formen på paret er trykt i en sort, gjennomskinnelig farge, slik at bakgrunnen blander seg med formen deres. Paret blir en del av bakgrunnen men likevel i forgrunnen.