4 Løsrivelse I

Edvard Munch, Løsrivelse I. 1896. Litografi trykket i sort.

«Han fatter ikke ganske hvordan det har gått for sig – Men  selv da hun er forsvundet over havet føler han hvordan enkelte fine tråder sidder fast i hans hjærte – det bløder – og smerter som et evig åbent sår». Edvard Munch.

Om Livsfrisen skriver Edvard Munch: «Den er tenkt som en rekke dekorative bilder, der samlet skulle gi et bilde av livet. Gjennom dem snor seg den buktende strandlinje, utenfor ligger havet, som alltid er i bevegelse, og under trærnes kroner leves det mangfoldige livet med dets gleder og sorger.

I Løsrivelsen I er  kjærlighetshistorien mellom kvinnen og mannen i ferd med å avsluttes. Hun snur seg vekk go ser utover havet. Med rak rygg og hevet hode forlater hun mannen. Vender seg mot lyset. Han vender seg dystert bort og søker ly  – mot mørket.  Ved beina hans vokser smertens blomst.

Munch mente kunst vokste i glede og sorg. Men mest sorg.