20- og 50-tallet: Til venstre i bildet henger tre sjeldne og vakre plakater for å promotere vintersport i Norge på 20-tallet. Til høyre i bildet to plakater fra 50-tallet.
30-tallet: Plakaten fra 30-tallet er usignert, men i typisk Gert Jynge-stil. En veldig sjelden tysk versjon.
Oslo og OL: Oslo på plakaten i 1935 og i 1952.
60-tallet: Til venstre plakaten «Norway Snow – Sun – Fun» fra 1967. Photo: Knudsen. Printet av Trygve B. Pedersen & Sønn. Bjørn Phale har fotografert bildet på plakaten til høyre, som kom ut i 1963. Trykket av Offest by Lithografisk Officin, Oslo.
.
I tusenvis
Som kunst har ikke plakaten vært stueren nok. Trykt i kanskje tusenvis av eksemplarer. Ikke like unikt som et maleri.
Likefult er plakattegneren, yrkestegneren, eller kanskje helst plakatkunstneren, også talentfull. Ta en nærmere kikk på disse originale skiplakatene som henger på Vestlia Resort på Geilo
Fra så tidlig som 1907 har Norge vært promotert som skinasjon og vintersportsted gjennom plakatkunst. Plakater ble trykt opp for bruk i det store utland.
I dag jakter samlere plakater i inn- og utland. The Gundersen Collection har nå en av de største private samlingene i Norge med plakater med norske vintersportmotiv, såkalte Vintage Ski Poster.
Norge ble markedsført stort i utlandet som vinterdestinasjon fra 20-tallet. Og spesielt etter krigsårene.
Samlingen med originale skiplakater inneholder en svært tidlig reklameplakat. I 1907 lagde Andreas Bloch (1860-1917) en nydelig litografisk plakat. Han var for øvrig en av de første som lagde norske skiplakater.
Plakaten er trykket i svart, rødt, hvitt og blått. Vi ser, fra innsiden av et stabbur, en kvinne som renner på ski. Hun har stav i hånden og langt skjørt. En spennende plakat, vel verdt å studere nøye.
Noen lever en halvtime
– andre blir funnet på et loft 100 år senere.
Plakaten har gått fra å være en ren informasjonsbærer, til å bli en kulturarv.
Et historisk dokument som speiler dagsorden fra tiden plakaten ble laget. Den skulle vekke oppmerksomhet. Gi informasjon og etterhvert også reklamere.
Der den ble hengt opp, ble den snart revet ned eller klistret over. Erstattet av neste plakat. Det er stort sett i det private rom plakaten har overlevd. Liggende på et loft, i en skuff eller kanskje hengende på en vegg hjemme hos noen.
Ski-vuggen
Norge var skisportens vugge, noe som selvsagt preget reklameplakatene som ble trykket på mellom annet engelsk, fransk og tysk.
Reklamekunstnere som Andreas Bloch, Knut Yran, Gert Jynge, Bjarne Engebret, Trygve M. Davidsen, Henrik Lund, Bert Huszár, Inger Skjensvold Sørensen, Dagfin Th. Hanssen, Erling Nielsen, Reidar Jordan, Helge Kittelsen og Trond Andersson er representert i samlingen.
Legg merke til Knut Yrans «The Cradle of Skiing» fra 50-tallet, med vuggen og skiene.
Sørensens røde selbuvante med snølball og skikjørere er fra 1946, men kom også ut i 1956, da var en skiheis tegnet inn.
Trygve M. Davidsens turistplakat ble gitt ut både på 20- og 30-tallet. I USA ble den litt for sterk kost, med sin «nakenhet».
Her henger to OL-plakater for Oslo i 1952. Velkomstplakaten av Helge Kittelsen er en litografisk plakat som er svært sjelden. Dette er håndverk av ypperste klasse. Den kom ut på åtte forskjellige språk.
Turistplakatene
Turistplakatene fra Norge ble sendt ut i verden. Noen ble hengt opp av turistbyråer som ville promotere skidestiansjonen Norge. Andre plakater endte kanskje på et bakrom eller et loft. Plakater som aldri har vært i bruk, men funnet mange tiår etterpå. Noen plakater dukker opp som fyllmasse og isolasjon i vegger.
Plakaten var den tids massekommunikasjon. Norges statsbaner og Landslaget for reiseliv i Norge var motoren for norsk reiseliv og har produsert plakater helt inn på 70-tallet.
Plakatene er norsk reiselivshistorie. De er godt laget av gode kunstnere. Trykkemetoden holder god kvalitet. Her er brukt mye ressurser.
Derfor er reiselivsplakatene også ettertrakta samleobjekt.