1943
Olje på lerret, 116 x 126 cm
«Brevet» er ett av de mest utstilte og tolkede bildene til Kai Fjell. Det er vel fordi bildet er både enkelt og mangetydig i sin symbolikk. Vi undres, hvem satt i gyngestolen? Hva står det i brevet? Hvorfor tvillinger? Hvorfor er bordet tomt? Hva skjer utenfor det åpne vinduet? Han ga selv sjelden noen forklaring på symbolikken i bildene sine, tilskuerens tolkning er like riktig som hans, mente kunstneren. Bildet ble malt i 1943, midt under den annen verdenskrig. Kai Fjell lot sjelden det negative i tiden bli et motiv for hans kunst, han ville heller vise det positive – tross alt. Han mente at alle kunne se dævelskapen omkring seg, den behøvde han ikke poengtere i sine bilder, det er det som likevel er fint og riktig han ville minne om.
«Brevet» har vært utstilt her:
Moderne Kunst, Oslo 1946, kat.nr 14
Biennalen i Venezia, 1952
Riksgallerietsvandreutstilling, 1960, kat.nr 18
Riksgalleriets utstilling i Bergen Kunstforening og Kunstnernes Hus, Oslo 1971. Kat.nr 19
Kunstnerforbundet, 1976
Kai Fjell på Høvikodden, Oslo 1977, kat.nr 32
Blaafarveverket, Modum 1982, kat.nr 24
Skiens Kunstforening 1989, kat.nr 9
Kunstnernes Hus, sommeren 1990, kat.nr 51
Scæffergården, København 1990, kat. nr 27
OL – utstillingen på Skogbrukmuseet, Elverum 1994, kat.nr 17
Norsk kunst i Kina, 1996, Nasjonalgalleriet i Beijing og Shanghai Art Museum
Sunkne Stjernebilder, Galleri F15 og Drammens Museum 2000/2001, kat.nr 68
© Kai Fjell/BONO